Expeditie, buiten slapen & stroomloos - Reisverslag uit Järvsand, Zweden van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu Expeditie, buiten slapen & stroomloos - Reisverslag uit Järvsand, Zweden van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu

Expeditie, buiten slapen & stroomloos

Door: Lisanne van de Mast

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

20 Maart 2012 | Zweden, Järvsand

Heihei allemaal!!

Zoooo, hoe gaat het daar bij jullie!? Warm hé? Nou, hier ook hoor! Je merkt het goed aan de hondjes. Ze lopen een stuk minder hard, hebben er wat minder zin in en er zijn zelfs een aantal die er toch wel weer wat uit gooien.. :( Allemaal een teken dat het eigenlijk te warm is. Het windje (soms met opwaaiende droge sneeuw) maakt het nog wel eens wat frisjes, maar wanneer er geen wind waait en het zonnetje flink schijnt, is het echt warm.

Expeditie
Vorige week zijn er 3 Duitsers samen met Sander op expeditie gegaan. Ze gingen op dinsdag weg, en kwamen op vrijdag weer hier aan. Die dagen was het mooi rustig in de kennel. Ik dacht de pups een commando aan te leren, maar zitten voor een koekje doen ze écht niet! Rondrennen, handschoenen en mutsen pakken, in je handen en kleding bijten is veeeeel leuker! Dus, helaas pindakaas. Vrijdags kwamen de expeditieleden (en de hondjes) weer gezond en wel thuis. Alles was prima verlopen, hoewel ze vrijdag al voor de middag terug waren. Het was toch wel zwaar geweest met die warmte en de expeditieleden verlangde naar een douche.

Welkom & buiten slapen
Woensdag zijn er 2 Nederlanders (Daniëlle en Johan) gearriveerd. Zij sliepen in de kleine bungalow en samen met hun (en Sander) ben ik een 2-daagse tocht gaan maken, zondag op maandag. We hebben een leuke tocht gemaakt op vrijdag. Lekker gegeten bij het kampvuur (Johan is kok geweest!) en geslapen in de tipi-tent. Maandagmorgen kon Johan de pijn aan zijn kies en schouder niet meer verdragen, en wilde eigenlijk zo snel mogelijk naar de tandarts. Ook wij waren voor de middag weer terug, en ’s middags waren er 2 kiezen getrokken bij Johan! Al met al was het een erg leuke ervaring, veel gelachen en gekletst! En natuurlijk, heerlijk gesleed!

Stroomloos
De avond voordat we de 2-daagse tocht gingen maken viel de stroom uit. Het was echt pikkedonker en ik dacht dat alleen de stroom hier in het gastenverblijf uitgevallen was. Toen ik zag dat ook de staatverlichting uit was, en er alleen nog maar houtkacheltjes in de huisjes brandde, wist ik dat heel het dorpje ermee te maken zou hebben. Ik ben even naar buiten gegaan om naar de sterren te kijken. De planeten Venus en Jupiter zijn hier namelijk heel erg goed te zien. Super fel en groot! Ik hoorde Daniëlle en Johan praten, en vroeg mij af waarom zij ook buiten stonden. Toen in naar het noorden keek realiseerde ik mij dat er een geweldig mooi noorderlicht was! Het was over de hele horizon uitgesmeerd en heel mooi helder groen. Natuurlijk kreeg ik het niet voor elkaar om het op foto of film te krijgen.. helaas :( Rond 10:30 hadden we weer stroom, en ben ik (helaas) mijn bedje in gegaan. Rond 02:00 ’s nachts scheen het nog veeeeeel mooier en duidelijker te zijn! Alsof er iemand gekleurd zand op de aarde gooide. Jammer dat ik al lag te slapen :(..

Afscheid
Van de week gingen de Oostenrijkers Jürgen en Suzanne ook weer naar huis. Ik ben de dag voor hun vertrek even langs gegaan om nog even wat te kletsen en met de hondjes te knuffelen. Wat hebben zij een mooie auto met ingebouwde kennels zeg! (Schijnt niet eens zo heel spectaculair te zijn), maar ik vond hem super! :) Hun hondjes zijn ook zó lief en fotogeniek! Ze hadden het toch wel wat moeilijk om te vertrekken na 4 weken. Ik zei ze al, ze moeten gewoon terugdenken aan de leuke tijd!

Ook Daniëlle en Johan gingen vandaag weer naar huis. Zij reizen nog even door Zuid-Zweden om te skiën en te genieten van de natuur. Eind deze week gaan ze vanuit Oslo met de boot weer naar Nederland.

Filmploeg & de gemeente
Vandaag was het een drukke dag. Claudia was vanmorgen om 07:00 al aan het werk, en Sander en ik moesten om 09:00 de hondjes allemaal klaar hebben, aangezien er een filmploeg kwam! Ondertussen waren er ook nog mensen van de gemeente die hier in de algemene ruimte zijn gaan vergaderen. Het liep allemaal net wat om/door/na elkaar, maar alles is goed verlopen. De filmploeg is m 10:00 (of 10:30?) met de sledes op pad gegaan incl. me! We hebben een tochtje van zo’n 25 km over de bergen gemaakt. Richard croste met de cameraman op de snowscooter langs/om ons heen om te filmen. Sander sleedde voorop, gevolgd door 2 mensen van dat bedrijf en ik maakte de groep compleet. Ik ben benieuwd wat er precies allemaal gefilmd is en wat er op internet komt! Het komt op camping.se te staan, dus wel will see!

Net goed en wel weer terug (we hadden net alle hondjes water, koekjes gegeven, harnassen uit en terug gedaan in de kennels, want waarom zou je de honden verzorgen als ze zo’n end gelopen hebben..?) Stond de gemeente alweer klaar om op de sledes te stappen. Nouja, Sander en ik wilde toch wel heel graag even een broodje naar binnen werken, en de harnassen moesten natuurlijk nog uitgezocht worden. Dus in 5 minuten even snel wat gegeten. Sander ging met de mensen van de gemeente oefenen achter een snowscooter en Claudia, Richard en ik maakte de sledes lijnen en de harnassen klaar. Uiteindelijk waren ze rond een uurtje of 15:00 weer terug. Om 15:30 zijn we gaan voeren en om 16:30 waren we klaar. Rendiertjes en geitjes gevoerd (Oja! Die waren gisteren ook nog ontsnapt! Richard kwam net achter het gastenverblijf vandaan lopen, en ik kwam net met de voerslee van de honden af. Ik zie bloem óp de baal hooi staan, wat toch écht buiten de weide staat! Dus ik zeg nog tegen Richard; er loopt een geit buiten de wei! En uuuhm…. Ook één,, nee! Beide rendieren! SHIT! Ik bedoel, zo’n rendier ziet de vrijheid, en verdwijnt zo in de bossen tussen de andere rendieren. Ik ben hééééél snel wat rendierenvoer gaan halen, en Richard liep gelijk richting de weide. Fout! Want wanneer er iemand naar de weide loopt, loopt Bella (a.k. de drijfhond) ook mee! En Bella drijft de rendieren niet naar ons, maar juist van ons weg. Ai! Dus, “knakknakknakknak” naar gingen de wrendieren! (hun gewrichtjes knakken ;) ). Nouja, letterlijk RENdieren dus!

Uiteindelijk heeft Richard Bella te pakken gekregen en opgesloten bij Dexter en Mila. Ik denk dat ze heel blij moet zijn dat ze nog leeft… Het grootste rendier mist een deel van zijn gewei, maar alles zit weer mooi in het weitje! Eind goed al goed!

Zo, genoeg getypt! Ik ga foto’s posten. Want dat geeft nog veel meer een beeld van wat er zich hier afspeelt! Doegieeee xxxx

  • 20 Maart 2012 - 20:32

    Mirthe:

    San,
    Wat geniet ik van jouw verhalen!
    Jeetje wat maak je veel leuke dingen mee, écht super!
    Ik ben benieuwd naar de foto's ! :) Wat jammer dat je ons niet kan laten genieten van het noorderlicht (wat zou ik die graag zien), geniet jij maar dubbel zo veel.

    *brandalarm gaat af door haarlak van mama*
    pff wat een geluid..

    Maar waar was ik.. ofja haha. geniet lekker san!
    Ik spreek je snel.

    Dikke kus!


  • 20 Maart 2012 - 21:04

    Ilse:

    Stomme brandmelder en stomme haarlak !

  • 21 Maart 2012 - 19:56

    Jacques:

    Prachtige foto`s en weer een goed verhaal, Dank je wel Lisanne.
    Jacques en Alie

  • 21 Maart 2012 - 21:06

    Ilse:

    Hej Hej,
    Lekker verhaal weer hoor, en met de foto's er bij krijgen we er een goed beeld van !
    En het gedoe met die stomme geiten is nog steeds het zelfde als vorig jaar :D ! Inmiddels al een knäkebrödje gegeten met die cameraman ?!?! ;) Ik zie dat de temperatuur op begint te lopen, jammer hoor, niks aan te doen. In ieder geval heb je mooie sneeuw gehad.
    Succes nog met de hele bende daar, liefs, mam (L)

  • 23 Maart 2012 - 06:20

    Oma En Opa:

    hoi lisanne.!!
    ik heb mijn nieuwe bril opgehaald ,en kan nu weer wat zien op de computer.
    wat heb je weer een heleboel leuke dingen gedaan !! een hele belevenis om dat allemaal mee te maken!! en weer een partij leuke foto,s wij vinden het heel leuk om alles te lezen en steeds weer je foto,s te bekijken. Geniet er zoveel mogelijk van!!!!! Groetjes van oma en opa!!
    Dikke kus! Veel plezier!!! Doei!!!!

  • 23 Maart 2012 - 15:37

    Fam.Jansen:

    het is daar wel mooi en je beleefd nog eens wat.Hier gaat het goed.Ik hoef niet geopereerd te worden aan mijn knie en therapie mag ook stoppen want hij wordt alleen maar dik.We hopen dat het verder gaat genezen want aan de binnenkant van mijn knie zit 'n scheurtje.Mijn kniebanden zijn goed dus dat valt mee en aan de lichte slijtage kunnen ze niets doen.Met de schapen Gaat het goed veel lammeren en er moeten nog 11 schapen lammeren,bij de geiten nog ongeveer 50stuks.Hee wij wensen je veel succes daar en geniet ervan!1

    WillemJan en Moeders Jansen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 50676

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Nieuw-Zeeland

24 Februari 2012 - 03 April 2012

Stage in Zweden (2)

05 Februari 2012 - 22 Februari 2012

Geiten verlossen in Weesp

06 Januari 2012 - 11 Januari 2012

Weekje Noorwegen

27 December 2011 - 29 December 2011

Citytrip Londen, met Mirth!

01 September 2011 - 30 Oktober 2011

Stage in Zweden

01 Juni 2011 - 10 Juni 2011

Survivallen in Zweden

28 April 2011 - 07 Mei 2011

Curacao here I come!

Landen bezocht: