De 5e trainingsweek - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu De 5e trainingsweek - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu

De 5e trainingsweek

Door: Lisanne van de Mast

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Oktober 2011 | Noorwegen, Oslo

Zó! Wat heb ik gisteren een leuke dag gehad zeg! Maar, ik zou vanaf het begin beginnen.

Zondag zijn we weer begonnen met trainen. Doordat Bea een weekje meetraint (en daar voor betaald) ga ik deze week niet/nauwelijks mee. Natuurlijk wel erg jammer, maar zo kan ik tussendoor mooi de hondjes knuffelen en foto’s maken. Bij het 1e team zondag ben ik wel even mee geweest. Er kon zijn dat er honden verwisseld moesten worden of dat ze aan de verkeerde kant van de lijn liepen. Dat was handig, dan kon Bea even zien hoe ik ze weer op hun eigen plaats zette.
Bea had haar foto en videocamera meegenomen. Erg leuk! Ze heeft afgelopen week de camera’s op verschillende plaatsen neergezet zodat we het inspannen en start/finish konden filmen. Ook op de trail heeft ze 2x een camera geplaatst. Ze heeft er een super leuk filmpje van gemaakt. In het filmpje zie je bijna de hele 8 km trail, zo super leuk!!

Ik ben nog 1x mee geweest en verder heb ik het trainen aan Sander en Bea overgelaten. Ik heb tussendoor de geiten water kunnen geven, hondenkeuken schoongemaakt, kennels schoongemaakt, honden geborsteld, rendierenwei schoongemaakt en ook binnen is alles netjes.

Vrijdag hebben Bea en ik de hondjes allemaal nog even geknuffeld en foto’s gemaakt. Ook had ze tennisballen mee (Wat bij Kilat, Preza en Blacker wat minder succes was. Er kunnen natuurlijk met 3 honden en 1 bal altijd ruzies ontstaan) waarmee we met de honden gespeeld hebben. Räv was helemaal gek van die bal. Bleef maar rondrennen en gekke sprongen maken!! Verder was het de hele week heel erg mistig (is ook op de filmpjes te zien). Jammer!

Dan komen we uiteraard bij zaterdag, gisteren. Bea wilde nog wel eens naar Lapland. Omdat ze toch ging, en ik hier zat, vroeg ze of ik niet mee wilde. Tuurlijk!:) Jeetje, op mijn laatste dag nog. Tof! We hebben broodjes gesmeerd voor onderweg en zijn s’ochtends om iets over 7 vertrokken. Langs het meer zijn we de andere kant opgereden. We zijn een paar keer gestopt om naar de mooie opkomende zon te kijken. Uiteindelijk zijn we gestopt en hebben we aan de waterkant, tussen huisjes, stil in het gras gezeten. Ik denk dat we wel 30 f 45 minuten naar de zon hebben gekeken. Wat was dat mooi!! Daarna snel de auto in gegaan, want met alleen een vest aan en 1,5 graden was het stilzitten wel erg fris! Gelukkig had Bea stoelverwarming, en kon mijn kont mooi weer dogen, haha! :D

We zijn eerst naar Gäddede gereden, vlak bij de grens met Noorwegen. Vanaf hier wilden we meer omhoog rijden over een mooie weg door lapland. Onderweg naar Gäddede kwamen we een bord tegen van een waterval. We zijn een hele lange bosweg opgereden en veel jagers tegen gekomen. Na een heel eind gereden te hebben (45 minuten?) kwamen we aan bij het einde van de weg. We zijn een paadje naar beneden gelopen en kwamen bij de 45 meter hoge waterval uit. Wat een kracht hebben watervallen toch! Erg mooi. We hebben foto’s gemaakt en wilde weer terug naar de auto lopen todat ik een brievenbusje ontdekte. Er zat een gastenboek in. Bea en ik hebben wat in het gastenboek geschreven (echt een leuk idee om zoiets daar te hebben! Wat waren er veel Duitsers en Nederlanders geweest in 2 maanden tijd!) en zijn weer naar de auto gelopen.

We zijn weer doorgereden naar Gäddede. Toen we even een broodje hadden gekocht (en nog meer hele schattige dingetjes!) bedachten we ons dat het ook wel leuk was om eerst even naar Noorwegen te rijden, en dan weer terug naar Gäddede en daarna de weg omhoog te pakken. Zo gezegd zo gedaan. Onderweg natuurlijk met onze hoofden tegen de ruit, want weet jij veel wat je ziet als je net na een heuvel weer wat meer van de weg kunt zien. We zijn in 1,5 uur tijd 1 auto tegengekomen. Lekker rustig! Heerlijk gekletst en super hard gelachen om plaatsnamen en het uitspreken daarvan. Bea zag dan wat mooie (een naambord, huisje of de zon) en gaf dan een soort gil en wees. Ik kreeg steeds een hartverzakking omdat ik zo gefocust was om een eland of beer te zien, lachennn! Na een hele mooie rit door bergen, dalen, langs bossen en meren kwamen we aan in Noorwegen. Er waren al heel wat bergtoppen flink besneeuwd! Echt super mooi om te zien. Bea en ik zijn er van overtuigt dat het erg leuk moet zijn om de winter zegmaar al aan te zien komen!

We zijn door het plaatsje Holand gereden, zo naar Nordli. (O-o, wat een lol hadden we om de naam Nordli!). We wilde even kaartjes kopen, schrijven, op de post doen en dan weer terugrijden. Eenmaal bij een winkeltje bedachten we dat we eigenlijk helemaal geen Noorse kronen hadden. We zijn het winkeltje even doorgelopen. Het was een soort benzinestation maar je kunt er ook speelgoed en kruiden kopen. Eigenlijk ook een soort supermarktje dus! Een stukje verderop was ook een Ica. Daar hebben we even gevraagd of we ook in Zweedse kronen konden betalen, en dat kom. Fijn! Bea had chocolade ingeslagen, en ik had een leuk ding gevonden. De vrouw heeft die hele tijd dat wij in de winkel waren met een big smile rondgelopen. Zo stoer vond ze het dat ze bet buitenlanders gepraat had, haha! We hebben er beide om moeten lachen. Zo vrolijk en aardig als die vrouw was, zo nors en chagrijnig was de man achter de kassa. Haha!

We bedachten ons dat we beter weer terug konden rijden naar Gäddede omdat we anders nooit meer in Lapland zouden komen. Langs de meren over de slingeren wegen, langs de bosranden met uitzicht op de besneeuwde bergen. Prachtig!
In Gäddede vond ik nog een portemonnee. We hebben gevraagd in een winkeltje waar het dichtstbijzijnde politiebureau was. Dat zou in Strömsund zijn. Haha, nou, dat was wel een beetje ver. We hebben de naam van de man achtergelaten, en een kaartje van Claudia. Vlak nadat wij weg waren belde er al iemand naar Clau. Als het goed is wordt de portemonnee hier weer opgehaald.

Bea en ik zijn via Hoting teruggereden naar de E45. We zijn doorgereden naar Dorotea en hebben leuke foto’s gemaakt van het bord van Lapland. Eenmaal in Dorotea was het al weer donker geworden. We zijn gewoon over de E45 weer teruggereden naar Lövberga en de weg naar Järvsand.
Helaas, geen eland of beer gezien. De score van vandaag:

Levend:
1 vos
2 grote zwarte vogels (erg mooi)
2 reeën

Dood:
1 konijn
1 vos
2 egels

S’avonds kwamen Aaf, Sander, Richard, Claudia en Kyona nog even wat drinken. Met Claudia heb ik mijn stagegevens nog even doorgesproken. Ik ben zo blij! Ik heb het de afgelopen 9 weken zo erg naar mijn zin gehad. Ik heb me niet een moment verveeld, rot gevoeld of naar huis gewild. Ik ben super blij met mijn resultaten en als ik Clau en Sander zo hoor waren ze ook erg tevreden over mij. Ook zij vonden het zelfs jammer dat ik weer naar huis ging. Dat geeft een goed gevoel! Ik zou morgen gelijk even kijken wanneer ik de mogelijkheden heb om terug te gaan… Ja….. kan er niks aan doen! :D

Ik ga nu even met Kyona een broodje eten. Ze wilde hier graag ontbijten. Dan de laatste dingetjes inpakken en op weg naar het vliegveld.

Mijn vluchtgegevens:
Van Östersund naar Stockholm (SK 00061)
14:25 Östersund
15:25 Stockholm

Van Stockholm naar Amsterdam (SK 0557)
20:35 Stockholm
22:45 Amsterdam

  • 30 Oktober 2011 - 16:59

    Danielle:

    He lisan
    Je bent al onderweg na huis !
    Maar ik wou even zeggen dat ik het supper leuk vond om het reis verslagje hier boven te lezen.
    Nou spreek je gauw weer je kan nu nog 1 weekje weer wennen aan Nederland.

    Xx daan

  • 30 Oktober 2011 - 17:47

    Mirthe:

    Jeetje, wat zou jij moeten afkicken wanneer je weer in Nederland bent!
    Al die dingen die jij hebt gedaan en gezien, wow!
    Je bent nu onderweg. Papa, mama en ik komen je zo lekker ophalen. :D
    Ik kan niet wachten om al je verhalen te horen,
    natuurlijk heb ik al veel gelezen, maartoch!
    En weer: Wat een leuke/mooie foto's!!

    Tot zo San!!
    Kus!

  • 30 Oktober 2011 - 19:06

    Robin:

    Heeee,
    zo te lezen heb je een geslaagde afsluiting gehad!! Het zal zeker wel weer wennen worden aan Nederland!!! Het was super om al je verhalen te lezen! Ik hoop je snel weer te spreken in Nederland.

    Kusjes Robin

    ps: wat een prachtige foto's!!

  • 31 Oktober 2011 - 19:21

    Fam. V.Kooten:

    Hallo Lisanne bedankt voor al je mooie verhalen en fotos, hopelijk kun je weer snel wennen aan het zo drukke nederland.
    Groetjes Alie en Jacques uit Hoenderloo

  • 31 Oktober 2011 - 21:52

    Ilse:

    Hej Hej

    Wat heb jij nog een super leuke dag ter afsluiting gehad daar in het hoge Noorden ! Geweldig ! :)
    Toch nog naar Noorwegen en Lappland geweest, zo onverwacht ! Prachtige natuur gezien, moeten we maar eens met z'n allen heen, lijkt me een goed plan ! En nu maar weer gaan nadenken over je volgende stage......, dan hebben we weer wat te volgen, leuk !!!
    liefs, mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 1092
Totaal aantal bezoekers 50761

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Nieuw-Zeeland

24 Februari 2012 - 03 April 2012

Stage in Zweden (2)

05 Februari 2012 - 22 Februari 2012

Geiten verlossen in Weesp

06 Januari 2012 - 11 Januari 2012

Weekje Noorwegen

27 December 2011 - 29 December 2011

Citytrip Londen, met Mirth!

01 September 2011 - 30 Oktober 2011

Stage in Zweden

01 Juni 2011 - 10 Juni 2011

Survivallen in Zweden

28 April 2011 - 07 Mei 2011

Curacao here I come!

Landen bezocht: