De 1e week! - Reisverslag uit Weesp, Nederland van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu De 1e week! - Reisverslag uit Weesp, Nederland van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu

De 1e week!

Door: Lisanne van de Mast

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

12 Februari 2012 | Nederland, Weesp

Dag allemaal!!

Jemig! Ik had verwacht dat ik elke dag mijn verhalen kon typen! Helaas gaat dat niet lukken, ha!
Ik ben zondag de 5e naar Weesp gebracht, en kon gelijk de laatste ronde meelopen. Er was nog een oud stagiair die al sinds 2006 elk jaar komt helpen. Zij kon mij gelijk die avond al erg veel uitleggen en de weg wijzen. Een van de geiten had moeite met bevallen, dus ik mocht gelijk even helpen. Uuu, Help! Dat is gek joh, als je dat voor het eerst moet doen. Het lammetje lag met een teruggeslagen pootje. Ik kon het pootje netjes voorzichtig naar voren vouwen om hem er vervolgens aan de voorpootjes uit te trekken. Diezelfde avond moest er een koekalf afgehaald worden. Dus rond middernacht lag ik in mijn bedje.

Maandag ben stond ik om 07:00 in de stallen. Ik denk dat er in totaal een stuk of 30 lammetjes waren. Elke ochtend maak ik eerst de lammetjes in de loods wakker. Hier zitten de 1-jarige geiten die moeten bevallen. Dit zijn (of waren inmiddels) +/- 3 hokken met 90 geiten. Elke ochtend maak ik de lammetjes en geiten daar wakker, zodat ze bij de moeders kunnen drinken. Vervolgens ga ik naar de schuur waar de kisten en grondhokken in staan. De lammetjes uit de loods gaan met 3 dagen naar de kisten. Als ze daar netjes 150 CC kunstmelk opdrinken, worden ze in de grond hokken aan de automaten gezet. Dit scheelt super veel flessen, wanneer de geitjes de automaat snappen.

In de loods zitten nog meer geiten. Hiervan is 1/3e drachtig. Hiervan plukken we de bokjes weg en zetten we in een apart hok met wat “mama’s”. De geitjes gaan in die schuur in kisten. Daar krijgen ze een flesje met kunstbiest en als ze dan ook een flesje kunstmelk netjes opdrinken mogen ze naar de loods, waar alle andere jonge geitjes zitten.

Gisteren hebben we de hokken met bokjes opgeschoond. Er zijn 93 bokjes naar de opfok gegaan. Dit scheelt wel erg veel flessen op een dag! We waren vandaag dus ook mooi eerder klaar.

Verder moeten alle geiten elke dag eten, en bevallen de geiten natuurlijk allemaal tegelijkertijd. Wanneer je dus net op weg bent naar een andere schuur, en je komt langs de geiten, kun je er donder op zeggen dat je niet in 5 minuten bij de andere schuur aankomt! Haha.

Verder zijn het super vriendelijke mensen. De zoon woont samen met zijn moeder hier in de boerderij. Mevrouw Jansen maakt heel veel zelf, dus elke dag hebben we wat lekkers aan cake, koek, vla, groente uit de groentetuin, zelfgemaakte appelmoes, wafels enzo! haha.

Gisteren is er nog een 3e jaars studente uit Barneveld gekomen om hier een weekendje mee te helpen, super gezellig, en alles gaat zo een stuk vlotter!

Tot nu toe is het elke avond (op 1 na geloof ik!) na 01:00 geworden. Er zijn nu zeker 200/250 lammetjes, en alles moet de fles of gecontroleerd worden of ze wel goed uit de automaat drinken. Ik mag morgen van Willem-Jan tot 08:00 uitslapen! Jeuuu!!

Dus, ik ga nu snel mijn bedje in. Slaaplekker! :D

  • 11 Februari 2012 - 23:28

    Sharon De Ruiter:

    Hee!! Gaaf joh!! Echt leuk om te lezen hoe dat bij dat bedrijf gaat waar jij bent! Slaap lekker!!;) En veel Suc6 verder!! Xx

  • 12 Februari 2012 - 10:10

    Ingrid:

    Hi Lisanne,
    ja ik ben lekker snel met mijn reactie, over twee dagen ben je alweer hier!
    Leuk lijkt me al dat kleine grut, maar ook vermoeiend, ach 10 dagen valt nog wel mee, zeker omdat het steeds weer spannend is natuurlijk.En wat een verwennerij met al die eigen gemaakte mevr. Jansen lekkernijen.Gefeliciteerd met Mirthe en kijk alweer uit naar je volgende reisverslagen vanuit Zweden, daar ga je toch de 24 ste weer naar toe, zal vast bijzonder zijn nu het daar echt winter is, 'n tip, op internet zijn nog genoeg Vaude, The nort Face en Wolf fleece e. d in de sale!!!!!!!
    Succes en veel plezier met alles,
    Ing Ing Isa en Ash.

  • 13 Februari 2012 - 08:40

    Ilse:

    Hey San !

    Jahaa, geiten, das nog eens wat anders dan apen :) Als ik het zo lees, heb je je draai daar al redelijk gevonden ! Het is 24 uur per dag hard werken op de boerderij, en dan met die kou van afgelopen week ! Aankomende week wordt het boven 0, dus voor de lammetjes die dan geboren worden is het een beetje aangenamer......In ieder geval is dit weer een mooie ervaring, die je maar mooi weer meeneemt !! En honger heb je ook niet, pas maar op voor de caloriën, voordat je het weet pas je niet meer in je skibroek, dan wordt het wel een beetje koud daar boven in Zweden, bibberrr :D Veel plezier maar weer voor de aankomende week en wieweet heb je nog eens tijd om wat te schrijven, succes !
    Liefs, mam.

  • 13 Februari 2012 - 21:01

    Oma En OPa .:

    Hoi Lisanne, Zoals altijd weer een leuk verhaal. Het is niet te vergelijken met Zweden,het is heel ander werk maar wel heel leuk! Hoeveel geiten heb je al op de wereld geholpen? Daar heb je ook een hele boekhouding voor nodig! Maar zo te lezen vind je het wel erg leuk! Geniet er van!!!!Groetjes van oma en opa !! Dikke Kus!! Doei Doei!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 50762

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Nieuw-Zeeland

24 Februari 2012 - 03 April 2012

Stage in Zweden (2)

05 Februari 2012 - 22 Februari 2012

Geiten verlossen in Weesp

06 Januari 2012 - 11 Januari 2012

Weekje Noorwegen

27 December 2011 - 29 December 2011

Citytrip Londen, met Mirth!

01 September 2011 - 30 Oktober 2011

Stage in Zweden

01 Juni 2011 - 10 Juni 2011

Survivallen in Zweden

28 April 2011 - 07 Mei 2011

Curacao here I come!

Landen bezocht: