En toen was het alweer voorbij! - Reisverslag uit Weesp, Nederland van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu En toen was het alweer voorbij! - Reisverslag uit Weesp, Nederland van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu

En toen was het alweer voorbij!

Door: Lisanne van de Mast

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

23 Februari 2012 | Nederland, Weesp

Hei allemaal!

De afgelopen dagen waren super leuk! Vorige week donderdag was de moeder van Willem-Jan jarig. Ondanks dat ze het niet vierde waren er toch heel wat mensen. Veel kleinkinderen hebben geholpen met de lammetjes de fles te geven, en de geitjes te voeren. Ook bleef de helft slapen, dus het was gezellig druk!

Afgelopen dagen bleef het toch wel rustig qua bevallingen. In de loods waren er een paar op een dag, en in de melkschuur zelfs helemaal niks! Toch stiekem wel even lekker hoor. Zo had ik tijd om overdag even een uurtje te slapen of om andere dingen te doen zoals de melkautomaten schoon te maken. Ook kwam Jessica (een meisje van de HAS die vorig jaar ook stage gelopen heeft) een paar dagen helpen. Dit scheelde toch heel wat tijd!

Vanaf afgelopen weekend is het langzaam aan wat drukken geworden met de bevallingen. Groep 1, een geitengroep van +/- 90 geiten is wat later gedekt, maar ook zij begonnen met aflammeren! Begin deze week regende het dus weer lammetjes! Gelukkig begonnen 2 meiden van het groenhorst in Almere. Ik kon hun mooi wat inwerken en met z’n 3e gaat het toch wel wat sneller.

Gisteren was het moment daar dat de 17 dagen voorbij waren, en ik toch echt weer terug naar huis moest! Ik heb het ochtendrondje gedaan (lammetjes wakker maken, aan de automaten zetten en een deel geflest). Daarna ben ik samen met de 2 stagiaires gaan voeren en hebben we met z’n allen ontbeten. Willem-jan en ik hebben daarna nog wat beoordelingen ed. ingevuld voor school, en ik ben daarna nog wat recepten gaan typen samen met mevrouw-Jansen. Want ja, als je 17 dagen zo lekker gegeten hebt, moet ik natuurlijk wel weten hoe ik dat thuis (of in Zweden) klaar moet maken : ). Later kwam Deborah ook weer (samen met een vriendin) dus we waren met z’n 5e! Ik ben daarna nog even de stallen langs gelopen en heb hier en daar nog even wat geholpen.

Vervolgens ben ik over de dijk naar de buren gelopen. Zij waren ook op de verjaardag van mevrouw-Jansen en hebben hun eigen kaasboerderij. Ik vond het toch wel heel erg leuk om van hun een kaasje mee te nemen, dus ben even die kant op gewandeld. Eenmaal daar aangekomen kreeg ik een hele rondleiding van de buurvrouw en mocht ik alle vaten en bakken bekijken waar zij de kaas in maken. Ze deed zo een deur open en van een nette ruimte stond je zo tussen de koeien! Super grappig!!
Ik heb lekkere stukjes kaas uitgezocht en ben daarna nog even naar achteren gelopen om de dwerggeit/kat/koeien en schapen te bekijken. De dierenarts was er om de schapen te scannen op dracht. Afgelopen week was de dierenarts ook bij Willem-Jan, maar aangezien ik pas om 7 uur uit mijn bed kwam, en hij al om 05:00 begonnen was, heb ik dat helaas gemist. Maar ik had mazzel! Want zo kon ik toch nog even meekijken bij het scannen van de schapen. Ik heb nog even staan kletsen, en kwam er toen achter dat die dierenarts (super aardig/jong meisje), ook bij Siberian Advantures geweest is zo’n 4 jaar geleden! Haha! Leuk hè!

Toen ik goed en wel terug was moest ik echt nog even komen helpen in de stallen, en heb ik mijn favoriete geitje oornummers in geschoten. Ze heeft nummer 26626 gekregen zodat ik haar de volgende keer als ik daar weer ben makkelijk kan herkennen. Maar ik denk dat zij mij wel herkent, en mekkert als ze me weer ziet! :D :D

Ik heb met Willem-Jan nog even op de shovel gereden en ben uiteindelijk toch maar gaan douchen. Mam heeft mij rond 5 uur opgehaald en met wat tegenzin ben ik toch maar mee naar huis gegaan. :p Tja, ik moest tenslotte nog een hele koffer inpakken en wat wasmachines draaien, haa :)
Mam vroeg trouwens hoe dat precies gaat als een geit gaat bevallen. Ik las dat ik dat hier nog niet eens echt getypt had! Dus bij deze even een uitleg hoe het ongeveer gaat.

Meestal hoor je de geit flink hard gillen. Zelf als ik buiten was kon ik zo horen of er een geit bezig was of niet. Meestal vloog ik gelijk naar binnen om te kijken. Vaak zag je er dan al 2 pootjes uitsteken, of het begin van het hoofdje. Ik ga er nu even vanuit dat het geitje goed ligt. De hoefjes liggen dan ter hoogte van het neusje. Wanneer je aan de pootjes trekt, en je zorgt dat de knieën op neushoogte zitten geef je de geit binnenin meer ruimte. Als de vagina genoeg is opgerekt kun je voorzichtig het geitje aan de voorpootjes eruit trekken. Wanneer ik ergens hoefjes zag bungelen deed ik dat ook meteen. Je merkt dat de geit pijn heeft, en dan is het diervriendelijker om het kleintje er even uit te trekken, zodat ze er zo kort mogelijk last van heeft.

Als het kleintje eenmaal op de grond ligt haal ik altijd het slijm uit zijn bekkie en neusje. Ik ontsmet het naveltje met jodium, kijk of het een geitje of een bokje is en voel of de moedergeit leeg is. Wanneer dat zo is gaat zij (met haar jong(en)) in een apart hok met geiten en lammetjes die op dezelfde dag afgetammert hebben/geboren zijn.

Ik heb een geweldige tijd gehad afgelopen 17 dagen, en wat is het snel gegaan!!
Stiekem wilde ik nog helemaal niet naar huis, maar als ik er aan denk dat ik morgen alweer in het vliegtuig naar Zweden zit, kan mijn geluk ook niet meer op!! Als ik op 10 April weer terug ben uit Zweden ga nog een aantal toetsen maken die ik gemist heb, en ben ik weer welkom in Weesp!! Woehoee!

Dus ik zeg: Afgerond! Op naar Zweden!

xoxox

Lisan

Geiten die afgelammert hebben toen ik er was: +/- 200
Aantal lammeren die er geboren zijn in mijn periode: +/- 460

  • 23 Februari 2012 - 22:44

    Ilse:

    San , als ik t zo allemaal lees heb jij een héél vervelend leven..........

  • 26 Februari 2012 - 18:22

    Ilse:

    Leuk dat je de foto's nog hebt geplaatst ! Zijn wel he-le gro-te oorbellen hè bij Geitje :D

  • 26 Februari 2012 - 19:54

    Lisanne Van De Mast:

    Haha Ja! Zer krijgt er wel een beetje flaporen van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 50761

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Nieuw-Zeeland

24 Februari 2012 - 03 April 2012

Stage in Zweden (2)

05 Februari 2012 - 22 Februari 2012

Geiten verlossen in Weesp

06 Januari 2012 - 11 Januari 2012

Weekje Noorwegen

27 December 2011 - 29 December 2011

Citytrip Londen, met Mirth!

01 September 2011 - 30 Oktober 2011

Stage in Zweden

01 Juni 2011 - 10 Juni 2011

Survivallen in Zweden

28 April 2011 - 07 Mei 2011

Curacao here I come!

Landen bezocht: