De eerste week - Reisverslag uit Järvsand, Zweden van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Järvsand, Zweden van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Lisanne van de Mast

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

08 September 2011 | Zweden, Järvsand

Zo! :D Even tussendoor tijd om wat te typen. Niet dat ik zo ontzettend druk ben hoor! In tegendeel. Ik heb de halve dag aan het meer gezeten! Jaja, hier was vandaag volop zon en 25 graden. Uit de zon is het wel een stuk kouder hoor. Gisteravond rond 19:00 uur was het 8 graden. Dus vannacht is het alweer kouder geweest.

Maandag begon officieel mijn stage. De dagen daarvoor had ik al geholpen met het poepscheppen en de honden in en uit de kennels doen. Dat was afgelopen maandag niet anders. Wel moest ik nu toch echt wat eerder mijn bed uit, zodat ik overdag tijd genoeg had om alle honden een uurtje in de speelweides te laten. ‘S morgens beginnen we om half 9 met het verwijderen van alle poep en het vullen van de waterbakken. Vanaf dan gaan er een aantal kennels naar buiten, en wissel ik dat om het uur af. In het begin moest ik erg goed opletten welke hond uit welke kennel kwam, om ze vervolgens natuurlijk ook weer in de goede kennel terug te doen. Vooral bij witte of juist donkere honden is dat lastig. Maar alles gaat goed! Ik heb begin van de week wel even bij Claudia aangebeld om er zeker van te zijn dat ik wel de goede hond voor me had. Verder gaat alles super! Ik denk dat ik 3/4e van de honden inmiddels ken! *jeej* :)


Verder komen er zo nu en dan toch nog gasten! Er staan nog 2 Duitsers op het veld met een caravan en 3 honden. Zij staan hier al 2 weken en gaan morgen weer verder of naar huis. Maandag op dinsdag nacht kwamen er 2 Belgen. Zij gingen richting Lapland met hun camper en overnachte hier. Erg grappig! Ze hebben die avond voor bijna 50,- bier gedronken. Het werd steeds gezelliger, maar rond half 11 was het voor mij echt tijd om mijn bedje op te gaan zoeken. Die ochtend ben ik met ze naar de kennels toegelopen. Ik mocht van Richard de honden enzo. laten zien. Leuk om te horen dat ook gasten de honden leuk vinden! Helaas regende het, en bleef het de hele dag regenen.

Zo ook Dinsdag. De hele dag was het niets anders dan regen. Ik heb ‘s morgen alles netjes gemaakt bij de kennels, hondjes de weide in gelaten en ben snel weer naar binnen gegaan. Lekker zitten computeren, lezen en puzzelen. Om het uur even de hondjes wisselen, en dan snel weer naar binnen. Mijn jassen, broeken en laarzen zijn dan ook gigantisch vies! Alles is natuurlijk nat. De honden zijn erg enthousiast als je de kennel binnen stapt. Als je niet stevig staat lig je zo om, haha! Dus kun je nagaan dat als er op een dag 55 honden meerdere malen tegen je op springen, je kleding niet netjes meer is. Maar rond 2 uur werd het droog. Er kwam een camper aanrijden met Nederlanders. Ook zij bleven een nachtje slapen om vervolgens door te rijden naar Jokkmokk, lapland, nabij de poolcirkel.

Woensdag was het weer een regenachtige dag. Eigenlijk hetzelfde als dinsdag. Ik heb weinig tijd met de hondjes doorgebracht omdat ik mezelf niet zeiknat wilde laten regenen. Het waaide ook flink, dus het was al snel koud. Toen ik om kwart over 5 onder de douche vandaan kwam stelde de ouders van Richard voor om pizza te gaan eten in Strömsund! Great! Het gehakt voor de pasta heb ik maar in de koelkast gelegd. Ik moet zeggen dat ik het echt leuk vind om de Zweedse cultuur te zien. Je zit hier niet in een toeristisch deel, dus wordt je elke keer wel nagekeken. Al die mensen in werkkleding. Gewoon. Niemand maakt zich druk of ze wel leuk gevonden worden, heerlijk! Ik had een pizza Hawaï met banaan en kerrie. Hij was lekkerr!

Vandaag, donderdag, is het een erg mooie dag! Vanmorgen, toen ik de wekker om 7 uur uit zette, scheen de zon al volop. De zon gaat hier nog voor 6e op, dus al vroeg kon ik merken dat het in ieder geval een mooie ochtend zou worden. En dat was het! Ik was iets eerder dan half 9 bij de kennels. Elke kennel even schoongemaakt en de honden uitgebreid geknuffeld. Nu kon het! Alle tijd. Zonder regen en natte honden is het een stuk fijner knuffelen, haha! Sander vraagt regelmatig of ik al een lieveling heb, maar tot nu toe vind ik ze allemaal wel leuk! Polar, een wit, klein en erg vrolijk hondje spreekt me erg aan. Maar James is weer erg mooi, net zoals Kane, Iggy,Enzo, Image, Gogo, Oeps en Opium. Ja, ze zijn eigenlijk allemaal mooi! :) Qua karakter vind ik het erg moeilijk. De jongen van Maart, het T-nest vind ik ook erg leuk! Al zijn zij vaak wel opdringerig, waardoor je haast de kennel niet in of uit komt.

Maar, zoals ik dit verhaal begon, het was een erg mooie dag vandaag! Vanmorgen dus de hondjes de weides in gedaan. Daarna pas ontbeten (vond het zonde van de mooie ochtend) en toen lekker bij het meer gefotografeerd. Ook heerlijk in de zon zitten puzzelen (ik ben zelfs bruin geworden!) en de hondenkeuken is weer helemaal schoon en fris. Ook de weides en de kennels heb ik vandaag meerdere keren ontdaan van alle poep, dus als ik zo om 16:00 ga voeren, is dat zo gedaan!

Nou, dat was het dan weer voor vandaag! De ouders van Richard gaan morgen naar huis, dus dan zou ik voor het grootste deel de algemene ruimte voor mij alleen hebben. Vast heel stil, maar ach. Dat vind ik ook niet erg! :)

Zo zeg! Jullie hebben heel wat te lezen (gehad)! Ik stop er maar mee, en ga zo de hondjes voeren. Ik denk dat Sander net langs liep, want alles staat alweer te joelen. Iggy en Enzo kunnen net over het heuveltje heen kijken richting de hondenkeuken. Ze gaan dan zo op hun kennels staan, en delen de andere honden mee of het eten al gereed is, haha! Inmiddels is de zon verdwenen, en hangen er dreigende wolken boven de bergen. Pleaseee, laat het nog even droog blijven tot 17:00 uur! Haha.

Dikke kus van hier!

Even een Edit:

Ik was nog vergeten te vertellen dat de pakketjes van mam waren aangekomen. Nu heb ik mijn toilettas, statief en stagepapieren bij de hand. Maar ook wat extra kleding en nog een paar laarzen! Jeej! Mijn dubarry's waren gisteren wel heel erg vies. Eigenlijk stiekem wel een beetje zonde. Maar ik moet zeggen dat ze er wel steeds stoerder uit gaan zien daardoor! haha.

Maargoed, net ging ik dus weer voeren met Sander. Iedereen had weer honger, of course! Iggy stond alweer over het heuveltje heen te kijken, haha. Bij het geluid van de quad (waarmee we de honden voeren) was het gelijk raak. De Duitsers die op het veld stonden gingen ook even mee. Sander bleef na het voeren even staan praten met die mensen. Ik ging alvast de geitjes en rendieren doen zodat we tegelijkertijd klaar waren, en ik lekker onder de douche kon. Maar toen ik de weide instapte werd ik alleen omvergelopen door 3 rendieren, en 4 geiten. Waar is geit nummer 5? Juist! Die stond aan de andere kant van het veld hard te mekkeren. Toen ik besefte dat hij nog steeds niet naar mij toe kwam, zag ik dat hij vast zat. Hij had zijn hoofd door het hekwerk gestoken en zat muurvast. Ik dacht hem los te krijgen door zijn horens in zijn nek te leggen, en hem zo terug te duwen. Die poging mislukte. Ik ben naar Sander gegaan die vertelde dat die Duitse man wist hoe we de geit los konden krijgen. Wat bleek? Je moest juist zijn kin op zijn borst leggen, zijn hoofd een kwartslag draaien en zo terug proberen te duwen. Ik dacht dat die man zijn nek brak! Maar geit was bevrijd en trok een sprintje naar de voerbak. Ik heb de rendieren nog even uit mijn bakje laten eten, een aai over hun bol gegeven en ben snel onder de douche gestapt.

Slaaplekker voor vanavond allemaal! Super lief dat jullie de moeite nemen om alles (of een deel, haha! :D) te lezen! Leuk om alle reacties te lezen :) Dikke kus. xxx

  • 08 September 2011 - 14:16

    Gerard:

    Nou jij hebt mooi weer. hier is het al herfst. Veel regen en wind. Geniet nog maar even van dat mooie weer. Voordat je het weet valt er sneeuw. Ook leuk want dan gaat het echte werk beginnen. Honden voor de slee. En die vieze kleren.......daar is een wasmachine goed voor. Als je thuis bent weet ik al wie de was doet en wie er kookt. Goed dat je de namen van de honden al kent. Kijk uit naar je volgend verhaal.

  • 08 September 2011 - 15:22

    Isabelle:

    Heeii Lisan!
    echt weer super leuk om te lezen.
    wat goed dat je al zo veel honden bij naam kent,
    hopelijk blijft het, het komende weekend nog lekker weer!
    Heb je nog plannen? Ze hadden toch ook nog andere dieren, moet je daar ook mee werken of richt je je aaandacht nu nog even op de hondejes:D
    Nou meid, geniet nog lekker en we spreken elkaar snel weer!
    Dikke kus (L)

  • 08 September 2011 - 16:23

    Lisanne Van De Mast:

    Jij dus, pap! hahaha ;)

    Hee Isabelle! Morgenvoeg ga ik mee naar Strömsund, boodschappen doen. Echt wennen is dat, om gelijk alles voor minimaal 1 week te halen. Of misschien 1,5/2 weken. Ik weet van te voren niet precies wanneer ik weer ga. Dan is het zoveel wat je meeneemt! Ik had 1 pak koekjes, een chocoladereep en een klein zakje met (soort van) chips. Maar dat is qua snaaien echt te weinig voor 1 week! hahaah. Toch maar even iets meer halen morgen. Maar ook 5 appels is veel te weinig voor een week. Ik had ze in 2 dagen al op! Woeps. Ohja! Ik werk ook nog met andere dieren die ze hier hebben. Er gebeurde daarstraks net iets, wat ik nog even wilde typen. Dus ik ga mijn verhaal even aanpassen :) xxxxx

  • 08 September 2011 - 17:18

    Ilse:

    Hej Hej,
    Wat een mooi weer had je vandaag, heerlijk ! En wat leuk dat je gister mee mocht pizza eten.
    Jammer dat de ouders van Richard weer naar Nederland gaan, wieweet komen er weer nieuwe gasten, kan je daar weer mee kletsen.
    Wat fijn voor die Duitser dat ie z'n nek niet gebroken heeft, je zal je nek maar breken door zo'n stomme geit.......
    Vandaag ben je al een week weg, gaat snel hè !
    Succes met je boodschappen, enne... denk aan de calorietjes ! !
    Knuffel, mam

  • 08 September 2011 - 18:43

    Oma En Opa.:

    Hoi Lisanne! Weer een heel leuk verhaal vandaag! Je mag ook nog wel een snel cursus dierenarts volgen want je zal nog wel meer van deze gekke dingen mee maken! Het is weer eens heel wat anders als in de Apenheul ! Slaap Lekker!! Groetjes Oma en Opa!

  • 08 September 2011 - 20:44

    Raggie Paggie Vlaggi:

    Heee Lies,

    nou, zo te lezen heb je het daar wel naar je zin!! gelukkig maar ;)
    die foto's zijn ook mooi joh! wow! dat uitzicht wat je daar hebt! echt gaaf!
    hopen dat je nog mooi weer krijgt,
    hier in Nederland is het echt poep weer.. regen regen regen regen regen regen regen en dan is het maar heel even droog en dan weer regen regen regen regen regen regen..
    dusss daar krijg je dus wel een dikke staart van!

    even een update over apenheul :)

    wat ik dan hoor en lees, is dat het kindje van de bonobo zijn VRIJHEID heeft gekregen sinds 2 /3 dagen geleden! dus dat is wel even heel erg leuk :D
    verder uhmm....
    ...
    Oja!!
    er is een gundi dood :(
    alleen de rede daarvan is echt te dom voor woorden..
    Want.. Jouke jan keek om het hoekje van het verblijf.. en daar schrok die ZO van dat die van zo'n rotsje is gevallen en heeft toen zijn nekje gebroken..:(
    en toen Jouke jan dat vertelde aan Tjerk, kon Tjerk zijn lach niet meer inhouden!!! hahahaha ik zie het al voor me!! hahaha

    verderrr... heb ik eigenlijk geen nieuws...
    O jawel!!
    Constanze gaat stoppen bij de apenheul en gaat in burgers zoo werken, volgens mij gaat ze daar hetzelfde doen als wat ze hier deed..

    en dat was het wel zo'n beetje..

    Veel plezier nog!!!
    en ik spreek je later weer:D

    tjuuuus
    liefs, raggie paggie vlaggie maggie daggie kaggie laggie saggie naggie baggie

  • 09 September 2011 - 11:14

    Ingrid:

    Hi Lisanne,
    Wat een super plek en prachtige natuur, het is heel leuk om je verslag steeds te lezen. Ik zie je al helemaal voor mij struinend door de natuur op je 'mooie' Dubarry's! Gister was je mam bij mij en zij vertelde alles al in geuren en kleuren, vandaag ben ik wat uitgebreider aan het lezen van jouw belevingen gegaan.Dank vr de A HAAAAAAAA kaartjes.De foto's zij ook erg mooi, technisch en kwa onderwerp.Ik lees en zie dat je het enorm naar je zin hebt, heel fijn. Wij hebben inmiddels een egeltje in de tuin, er staat al een prachtige villa klaar, voorzien van alle gemakken, nu maar hopen op egel uitbreiding. Als 't zo gaat als jouw ' kraamkamer' in Apeldoorn dan gaan we hier een egel attractie opzetten, ha ha !
    Nou lisanne eerst maar even deze reactie zodat je weet dat ik geniet van je belevenissen.
    Van ons allen een dikke knuffel, en in bijzonder van Ashley en Isabeau xxxxx
    Tot de volgende x

  • 10 September 2011 - 18:11

    Kirsten & Petra:

    Hoihoi! Net eventjes je site bekeken en het verslag gelezen!
    Mooie omgeving zeg! Mooie foto's ook! Wat gaaf zeg, altijd tussen de beestjes!

    Nog heel veel plezier!
    En we blijven je volgen, haha!

    Groetjes Kirsten & Petra :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 50761

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Nieuw-Zeeland

24 Februari 2012 - 03 April 2012

Stage in Zweden (2)

05 Februari 2012 - 22 Februari 2012

Geiten verlossen in Weesp

06 Januari 2012 - 11 Januari 2012

Weekje Noorwegen

27 December 2011 - 29 December 2011

Citytrip Londen, met Mirth!

01 September 2011 - 30 Oktober 2011

Stage in Zweden

01 Juni 2011 - 10 Juni 2011

Survivallen in Zweden

28 April 2011 - 07 Mei 2011

Curacao here I come!

Landen bezocht: