Harnassen en een geschoten eland - Reisverslag uit Järvsand, Zweden van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu Harnassen en een geschoten eland - Reisverslag uit Järvsand, Zweden van Lisanne Mast - WaarBenJij.nu

Harnassen en een geschoten eland

Door: Lisanne van de Mast

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

13 September 2011 | Zweden, Järvsand

Vanmorgen om 8 uur weer lekker thee gedronken met Sander. Daarna zijn we begonnen om alle harnassen uit te zoeken. Veel honden lopen natuurlijk al een aantal jaar mee, maar niet alle harnassen passen na zo’n zomer nog. Toen we bij de weides aankwamen, werden alle honden spontaan knettergek. Alles was aan het gillen, roepen, blaffen, huilen, rennen en springen. Zoiets heb je nog nooit gezien! :)

We zijn de hele ochtend bezig geweest om de harnassen te passen. Veel paste gelukkig nog, dus dat was wel fijn. Maar ook een aantal niet. Door alle regen was ik zelf al flink nat geworden, maar ook door de vachten, en de modder die in het rond vloog door alle enthousiaste honden. Sander kreeg ondertussen een telefoontje van Richard. Ze hadden met de jacht een elandkoe geschoten! Sander vroeg of ik tegen dode dieren kon en of ik het wilde zien. Natuurlijk! We zijn in de auto gestapt en naar het huisje gereden waar ze de elanden villen. Er zat een man of 10 te wachten. Zowat iedereen begon tegen mij te praten, in het Zweeds, waar ik natuurlijk niks van verstond. Dus ik zei steeds maar dat ik uit Nederland kwam, geen Zweeds kon en wees dan naar Sander. Vaak knikte ze dan, maar vroegen weer van alles. Tja, geen idee!

Richard kwam met nog wat mensen aanrijden inclusief een soort aanhanger met de elandenkoe erop. Best een beetje een gek gezicht. Ze hebben haar van de aanhangwagen afgehaald, en in het huisje gereden. Daar begonnen ze met het villen. Wat zijn ze daar handig in zeg! Heel makkelijk, zo “huphup” en er was al een heel deel af! Een van de mannen wees van mij naar de eland en weer terug. Ik had zoiets van, nee! Dat ga ik niet doen. Krijg ik veel te vieze handen van, en aangezien ik al last van mijn handen had, leek dat mij niet zo’n slim plan. Maar ja, met een beetje aanmoediging en een mes wat in je handen wordt geduwd ben ik toch maar naar binnen gestapt. Met wat hulp heb ik bijna heel het linker voorbeen ontdaan van het vel. Het is eigenlijk heel makkelijk! Je hebt vlees, vet/spieren en dan het vel. Soms was ik wel bang dat ik in het vlees zat, maar ik moest niet te voorzichtig doen. Gewoon “huphup” (het werd me voor gedaan) en dan lukt het je zo! Naja, ik heb het mes maar weer teruggegeven. Zij zijn daar veel handiger in dan ik! Haha. Gaaf! :D

Sander en ik zijn weer terug gereden en pauze gaan houden. Ik heb me maar helemaal omgekleed. Alles stonk en was nat van de blubber en regen. We zijn om kwart voor 2 weer verder gegaan met harnassen passen. Ditmaal ook de honden van Sander zelf. Daarna natuurlijk wezen voeren om 4 uur. Sander besloot toch nog te gaan trainen met zijn “puppen” van een jaar. Zij hebben nog nooit meegelopen en konden zo mooi hun eerste ervaring op doen. Het was allemaal even een gedoe, want de honden snapten er niks van natuurlijk. Image (van Richard) liep voorop, met nog een ervaren hond (van Sander). Aafkje ging ook mee. Met z’n 3e op de quad hebben we ongeveer 4 km door de bossen gereden. Soms hadden wat honden moeite, maar over het algemeen ging het super!

Al met al was ik om 7 uur binnen, koud en nat van de regen. Eerst de houtkachel aangemaakt, en toen lekker warm gaan douchen. Om 8 uur kon ik eten, en nu even uitrusten en zo niet al te laat slapen. Poe, wat ben ik moe van vandaag.

Kuskus!

  • 13 September 2011 - 19:50

    Gerard:

    He Lisanne, dit is precies de reden waarom jij op stage gaat naar Zweden en niet naar bv Teuge. Dit is toch geweldig om mee te maken. Moet je dit voorstellen als er sneeuw ligt. Regen, modder, blubber, en ook nog eens een elandkoe villen is toch wel veel leuker dan wat ik hvandaag heb beleefd.

  • 13 September 2011 - 19:55

    Oma En Opa :

    Wij hebben samen je verhaal gelezen en gelachen .Je bent nu een beetje op het jagerspad zegt opa en dat je geholpen hebt om de eland zijn jas uit te trekken. Heel Leuk .Ha Ha !!!!!!En nu weer verder met de honden ,daar zijn jullie goed druk mee! Succes!!!!!! groetjes oma en opa !! Doei!!

  • 13 September 2011 - 20:15

    Ilse:

    Hej Hej,
    Net trug uut Willep lees ik je verslag van vandaag, jemig wat een dag !! :)
    Had je nooit gedacht hè, dat je ooit nog eens een eland zou villen !
    Wat doen ze met het vlees, verkopen of in de vriezer ?
    En wat leuk, nog ff met de honden "scheuren "door het bos, hoop dat je de sneeuw nog gaat meemaken, zal helemaal gaaf zijn ! :)
    doegie, liefs, mam

  • 15 September 2011 - 16:39

    Robin:

    Wauwww!! Super gaaf!! Super dat je dit hebt meegemaakt. Wat doen ze met het vlees? Gebruiken ze de vacht ook? veel plezier nog!!!!!

  • 17 September 2011 - 13:14

    Lisanne Van De Mast:

    Het vlees wordt verdeeld over de mensen die meewaren met de jacht :) De vacht doen ze meestal gewoon weg. De honden vinden het vaak ook nog wel lekker om op te kauwen, maar ik dacht dat Sander er wel eentje wilde laten drogen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 50777

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Nieuw-Zeeland

24 Februari 2012 - 03 April 2012

Stage in Zweden (2)

05 Februari 2012 - 22 Februari 2012

Geiten verlossen in Weesp

06 Januari 2012 - 11 Januari 2012

Weekje Noorwegen

27 December 2011 - 29 December 2011

Citytrip Londen, met Mirth!

01 September 2011 - 30 Oktober 2011

Stage in Zweden

01 Juni 2011 - 10 Juni 2011

Survivallen in Zweden

28 April 2011 - 07 Mei 2011

Curacao here I come!

Landen bezocht: